Generalforsamling 22/2-2024 

Generalforsamling i Trailstars Falster

Torsdag den 22. februar 2024 kl. 19

i Foreningshuset MO:VE, Østre Alle 123b, 4800 Nykøbing F

Afbud i siddende bestyrelse fra Jacob Larsen

Fremmødte på årets generalforsamling:  50 medlemmer

Dagsorden

1. Valg af referent og dirigent. Bestyrelsen foreslår Jesper Aarslew-Jensen som referent og Ulrik Fibæk, som dirigent. Begge valgt. Ulrik Fibæk byder velkommen og konstarere at generalforsamlingen er indkaldt efter foreningens vedtægter og overlader ordet til formanden.

2. Formandens beretning: Igen i år er mere end 25 % af medlemmerne i Trailstars tilmeldt foreningens generalforsamling. Det er stærkt i en frivillig forening, der nu har eksisteret i 10 år. Det viser, at vi er sammen i et særligt fællesskab, hvor mountainbike er vigtigt både som en sport og en livsstil. For mountainbike kan være mange ting – fra rolige cykelture med fokus på fælles oplevelser til konkurrencer med fokus på individuelle præstationer – og så handler mountainbike jo ikke kun om at cykle men også om at bygge og vedligeholde spor. Det er mange ting og alt det, er vi fælles om i Trailstars.  

For at kunne lykkes som frivillig forening, tror jeg, at det skal være både sjovt og meningsfuldt at være et aktivt medlem. Det kræver, at vi som forening kan rumme vores mange forskellige interesser og idéer i det samme fællesskab. For vi er forskellige, og vi bør vel heller ikke være fuldstændigt enige om, hvad der er sjovt, og hvad der giver mening osv. Når jeg ser på Trailstars uden at have været med fra begyndelsen, så ser jeg en forening, hvor der er mange aktiviteter, der er synlige fx på Facebook og fælles for alle. Men jeg ser også en forening, hvor mange medlemmer kører sammen i mindre fællesskaber uden, at det bliver annonceret i det store fællesskab. 

Jeg tror, at det er en af styrkerne i Trailstars, at vi rummer både større og mindre fællesskaber. Men det gør mig også nysgerrig på, hvad det er, vi som medlemmer kan og vil være fælles om i Trailstars. For der er mange, der lægger frivilligt arbejde i foreningen som både tovholdere, sporbyggere, trænere, medlemmer af forskellige udvalg, er med til at arrangere ture, lægger hus til fælles oplevelser, arrangerer løb, vedligeholder vores hjemmeside, betaler regninger og sender fakturaer, kontakter sponsorer, administrerer medlemmer, opkræver kontingent og vedligeholder holdsport, laver opslag på Facebook, skriver ansøgninger, har dialoger med kommunen osv? Uden alt det kan vi slet ikke fungere som forening og lad os sammen fortsætte med alt det gode arbejde, der gør Trailstars til et helt særligt fællesskab, som man virkelig ville savne, hvis det ikke var der.

2023 har været mit første år som formand i Trailstars, og det er jo noget af en opgave at skulle følge efter Per, der har været med siden begyndelsen. I den ”nye” bestyrelse er vi i gang med at etablere en udvalgsstruktur, og i første omgang har vi etableret et sporudvalg og et festudvalg, hvor der er en blanding af bestyrelsesrepræsentanter og medlemmer. Det skulle gerne hjælpe til, at vi som bestyrelse kan have et overblik over både aktiviteter og økonomi, uden at vi nødvendigvis er med i alt. De første erfaringer er gode, og det kunne være oplagt, at vi udvider med fx et tovholderudvalg og et ungdomsudvalg. I 2023 er det også en nyhed, at vi har skiftet vores eksterne regnskabshjælp, så det nu er Carsten Lund, der hjælper Trailstars. Det ser ud til både at blive billigere og bedre ift. vores behov som forening.

På generalforsamlingen sidste år lavede vi en fælles brainstorm for at få nye idéer til aktiviteter m.v. i Trailstars, og som I kan læse af referaterne fra bestyrelsesmøderne, så er vi lykkedes med at få de fleste af idéerne ført ud i livet. En af idéerne var at lave et årshjul. Resten af beretningen følger årshjulet for 2023. Efter generalforsamlingen vil vi gerne have en dialog om, hvad vi også bør have med i vores årshjul, og hvad vi skal justere, for at vi fremadrettet får så god en forening som muligt.

En af de ting vi også bør drøfte efter generalforsamlingen er, hvordan vi får flere medlemmer – og gerne yngre medlemmer i Trailstars. Ved indgangen til 2024 var vi i alt 182 medlemmer, hvoraf 37 er under 18 år og 124 er over 40 år, så vi har en relativt høj gennemsnitsalder.

I 2023 havde vi bl.a. følgende aktiviteter ud over den ”almindelige” ungdoms-, tirsdags- og torsdagstræning – og I må meget gerne efterfølgende supplere med aktiviteter, der ikke er nævnt.

ÅRSHJUL 2023 – TRAILSTARS FALSTER

Januar:

  • Cykelforedrag – Kenneth og Marie fra Bikepackers.dk
  • Torsdagstur: MTB, Dinner, Afterbike

Februar:

  • Generalforsamling

Marts:

  • Social Ride – Faksinge AFLYST
  • Tirsdagstræning: Optimering af træning med Morten Vinge

April:

  • Instruktørkursus – 2 deltagere i Slette Strand
  • Spordag i Grusgraven, rep. af broer og step-up

Maj:

  • Torsdagstræning + Hamborgskov med Alpaca besøg
  • Social Ride: Hesnæs
  • Social Ride: Tårnby – Asfalt Pumptrack
  • Trimmeraften – Systofte (tirsdag)

Juni:

  • Trimmeraften i grusgraven (tirsdag)enov
  • Social Ride: Hareskoven AFLYST
  • Social Ride: Vintersbølle med Vordingborg MTB
  • Tirsdagstræning inkl. tur til Tour de Præstø
  • Torsdagstræning inkl. Maribo Sø rundt + Tur til Hanneskoven
  • Rejer og Rosé – fælles sommerafslutning

Juli:

  • Sommerferie

 

August:

  • Bike og Bål i Grusgraven
  • Trimmeraften i Grusgraven (torsdag)
  • Spordag i Grusgraven
  • Tirsdagstræning inkl. MTB & Grill, opstart med burger hos Jan + Tur til Faksinge
  • Torsdagstræning inkl. 2 x Teknik med Carina + Kyst til Kyst: Kirker m.v. i Gedser

September:

  • Spordag Hamborgskoven
  • Ungdomstræning inkl. Tur til Vallåsen
  • Torsdagstræning inkl. MTB og Grill i Åhaven

Oktober:

  • Social Ride med bål – Guldborg
  • Spordag – Grusgraven
  • Ungdomstræning inkl. MTB Rampage på storskærm

November:

  • Julefrokost – Ny Kirstineberg
  • Vintercup – Hamborgskoven
  • Minisporbyg – Bangsebro

December:

  • Vintercup med Julehygge – Grusgraven
  • Spordag Grusgraven
  • Tirsdagstræning inkl. Julehygge hos Jan
  • Torsdagstur omkring Juletræet
  • Nytårskur i Bangsebro

Som afrunding på beretningen vil jeg lige gøre opmærksom på, at der bliver lagt mærke til det unikke arbejde vi laver i Trailstars, og at vi som forening stiller vores faciliteter gratis til rådighed for andre end os selv. Så her får I et citat, fra en mail med tilsagn om økonomisk tilskud i 2024 fra Guldborgsund Kommune: 

“I Guldborgsund Kommune er vi meget opmærksomme på de mange gode initiativer i som forening har igangsat. De fysiske faciliteter I har tilvejebragt, på kommunale arealer såvel som private arealer, er imponerende og skaber stor værdi for både jeres medlemmer, lokalsamfundet og tillige vores turister.”

 

Tak for året der er gået, tak til alle jer der er medlem og tak til alle jer, der sørger for, at Trailstars er en forening, hvor vi både har 3 gode spor og en bikepark at køre på, og mange gode fælles aktiviteter gennem hele året – og at Trailstars i det hele taget er en forening som, vi ville savne, hvis den ikke var her. Tak til samarbejdspartnere, sponsorer og Guldborgsund Kommune. Lad os ønske hinanden tillykke med vores fælles Trailstars, der i år kan fejre sit ti-års jubilæum.

Beretningen godkendes.

3. Fremlæggelse af årets regnskab ved kasseren. Mette Aarslew-Jensen, fortæller hvorledes pengene igennem året har cirkuleret i klubben og konstatere slutteligt der modsat sidste år er overskud; godt kr. 11.000,00. Per Hovdreng har en bemærkning omkring et større beløb til indkøb af pokaler og medaljer, som faktisk ikke har kostet klubben noget, men at der er kommet et tilsvarende beløb ind fra sponsorere. Det indkøbte er blevet benyttet til årets MTB Vintercup, som arrangeres sammen med Nakskov, Sakskøbing og Marbo MTB klubber.

Regnskabet godkendes.

4. Fastsættelse af kontingent. Bestyrelsen foreslår uændret kontingent kr. 500,00 for voksne og kr. 300,00 for børn under 16 år. Vedtaget enstemmigt af forsamlingen.

5. Behandling af evt. indkomne forslag. Dirigent kan konstatere at der ikke er indkommende forslag.

6. Valg af bestyrelsesmedlemmer – på valg er:

Morten Reitz – ønsker genvalg. Genvalgt af forsamlingen.

Michael Højlund Larsen – ønsker genvalg. Genvalgt.

Jesper Aarslew-Jensen – ønsker ikke genvalg

Jacob Larsen – er ikke på valg, men ønsker at trække sig fra bestyrelsen.

Mette Aarslew-Jensen – er ikke på valg, men ønsker at trække sig fra

bestyrelsen.

Bestyrelsen foreslår Arlandas Padleckis, Kristian Hovmand og Annette Holse. Ikke andre forslag. Derfor vælges de 3 foreslående. 

7. Valg af 2 suppleanter Connie Reitz og  Nick Holst Kristensen vælges.

8. Valg af 1 revisor og 1 revisorsuppleant Rasmus Birch genvælges og som suppleant Bente Hansen

9. Eventuelt. Spørgsmål omkring Vignette. Giver det mening at fortsætte med den? Kommende bestyrelse tager imod spørgsmålet vil se på hvad der kan gøres for at fremme salget. En opfordring til forsamlingen om at formidle den nye 2024 Vignette. Spørgsmål omkring en kontingent halvering 1 måned før 30/9, som det er i dag. Kommende bestyrelsen vil tage punktet med til overvejelse senere.

Ulrik, dirigenten,  takker for en god og rolig generalforsamling.

EFTER GENERALFORSAMLINGEN:

Uddeling af gaver til udvalg, tovholdere og de afgående bestyrelsesmedlemmer.

Årets sporbygger (og dermed indehaver er sølvhakken det kommende år). Per Hovdreng Lise, som dermed bliver den første i klubbens 10 årige virke, som modtager den anden gang. Per modtog den også første gang. Se tidligere modtagere på klubbens hjemmeside.

Mette Aarslew-Jensen og Jesper Aarslew-Jensen modtager gaver af formanden med en kæmpe tak for arbejdet gennem de sidste 10 år. De er dermed de sidste fra den oprindelige bestyrelse, som startede klubben op i 2014. Også en tak til Jakob Larsen (afbud idag), som fik ét år i bestyrelsen. 

Følgende modtog en erkendtlighed for deres ekstraordinære indsats gennem det forløbne år:

Tovholderudvalget: Mathias Stridsland, Carsten (Vandværk) Nielsen, Uffe Stamm, Jan Højbjerg, Alex Hvid Troelsen, Nick Holst Kristensen, Kasper Krog Merkel Larsen, Finn Klausen og Tina Terkildsen Troelsen.

Ungdomsudvalget: Kristian Figge og Kristian Winther.

Sporudvalget: Per Hovdreng Lise, Jens Markersen, Thor MJ, Morten Reitz og Ronnie Romme Hansen

Festudvalget: Liv Karin Teigen Rasmussen, Tina Terkildsen Troelsen og Birgitte Kristensen.

Tak til alle modtagere, om dem som ikke havde mulighed for at deltage i aften.

Kort fra de forskellige udvalg: 

Ungdommen ved Kristian og Kristian. Efter sommerferien rigtig stor tilslutning med op imod 25 unge. Har holdt Fastelavn, Valåsen i Sverige, Sommerafslutning, Juleafslutning. Stor hjælp fra forældre og ikke mindst Helmut Holse, Kristian Vennevold og Johnny (Max’s far)

Tovholderudvalget:

Alex fortæller primært om torsdagsholdet og de forskellige hold: Asfalt, Hoppere og Social Ride. Fungere rigtig fint

Jan fortæller om tirsdagsholdet. Han er blevet tilbudt nogle vandcykler – spøg til side. Vejret har selvfølgelig spillet en rolle og der er blevet aflyst aftener og der har været lille tilslutning. Jan tænker at lave noget åben værksted, hvor man kan komme og lave sin cykel. Foreslår også noget træningstur om søndagen. 

Sporudvalget: Per giver en status på de forskellige spor. Thor bidrager med lidt omkring Systoftesporet og byggeplanerne derud. Kort fortalt, skal flere kunne bruge sporet; det gøres både lettere og svære. Opfordring til at hjælpe på spordagene.

Herefter løs snak inden mødet slutter kl. 21.00.

Den nye bestyrelse holder et kort møde og konstituere sig, så den det kommende år ser således ud:

Formand: Michael Højlund Larsen

Næstformand: Thor Mannerup Jørgensen

Kasserer: Anette Holse

Morten Rich Reitz

Liv Karin Teigen Rasmussen

Kristian Hovmark

Arlandas Padleckis

Tak for i aften – Vi ses på sporene og til fremtidige arrangementer i TRAILSTARS FALSTER

For referatet JAA

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Translate »